onsdag 15 augusti 2012

Peter Robinson, En förgiftad man

Jag blev minst sagt förvånad när jag började läsa denna bok. Jag har läst en hel del av Robinson tidigare, alla har de varit deckar med Alan Banks i huvudrollen. Men detta är istället en vemodig, stillsam och vacker kärlekshistoria men med inslag av ett mysterium. När jag väl släppt deckartankarna så fann jag boken mycket läsvärd och väldigt njutbar. Visst emellanåt så kändes den något seg, det är inte mängder av action och spänning i boken, men snart var man fast igen. Jag fann väl mysteriet i sig vara en aningen långsökt och slutet var lite väl hastigt.

Handlingen är att Chris Lowndes väljer att flytta ifrån Hollywood där han varit en hyllad kompositör av musik till flera stora filmer. Han vill återvända hem och han bär med sig en sorg efter att hans älskade fru Laura dött.  Chris köper Kilnsgate House, ett isolerat ställe undangömt i Yorkshire Dales. Huset visar sig bära på en hemlighet, ett mord har begåtts där. Grace Fox giftmördade sin make Ernest Fox på 50-talet och hon blev dömd och hängd för det med. Men är det verkligen så? Chris börjar rota i detta mysterium, allt för att hålla sorgen borta.  Och för att kunna gå vidare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar