onsdag 12 januari 2011

En slags årslista

Sammanlagt 109 st böcker blev det år 2010, en mycket bra siffra känner jag då blandningen av böcker gör mig ännu mer nöjd. En fin mix av klassiker, moderna, nya bekantskaper och gamla bekantskaper, jag har även vågat mig ut i världen för att undersöka andra länder såsom tex Indien, Laos och Afrika. Jag har vågat prova nya författare som gett mersmak och hälsat på gamla bekantskaper. Några månader var det lite mindre läst såsom i februari (packning och flytt tog den mesta vakna tiden), juni (börjat arbetsträna) och även juli (besök av fina familjen). Men överlag så har läsningen flutit på väldigt fint under året och jag känner mig väldigt nöjd och hoppas på att 2011 ska visa på samma fina lista *ler*

Jag tänker inte rada upp alla lästa böcker här för det blir nog lite tråkigt för er läsare *ler*  så jag skriver upp en del av mina nya bekantskaper och en del av mina favoriter. 

  • Kazu Ishiguro, Never let me go: En vacker, vemodig och stark historia men med ett väldigt mörker och sorg bakom sig. Tankeväckande.
  • Peter James, Levande begravd, Ett snyggt lik och Långt ifrån död: Roy Grace är här en väldigt trevligt ny bekantskap. Snyggt upplagda deckarhistorier, levande karaktärer och intressanta miljöer. Nr ett är än så länge favoriten
  • Ken Follet, Svärdet och spiran: Omläsning av en gammal favorit! Present ifrån Underbar. En riktigt tegelsten på en sådär 1000 sidor *ler* Helt enkelt underbar! Ska snart ta mig an del två, ännu en mega tegelsten!
  • Eva-Marie Liffner, alla hennes böcker: Språket, miljöerna, karaktärerna, allt är helt underbart. Varje bok är en njutning att läsa, man sugs in i boken och det är med svår vemod man lämnar dom när slutet kommer. En ny bekantskap för mig.Jag hade turen att få Camera i julklapp av syster och hennes pojkvän, så snart blir det en omläsning!
  • Tarquin Hall, Tjänsteflickan som försvann: Beskrivs på baksidan som en indisk Hercuel Poirot! Och man kan inte annat än att älska det! Varm, mysig och härlig bok! En ny bekantskap.
  • Ali Shaw, Flickan med glasfötterna: Magiskt, oändligt vackert, kärleksfullt och innerligt. En fantastisk debutbok. 
  • Tatian de Rosnay, Bumerang: Om sorg, svek, syskonskap, familjen och om kärlek. Om att hitta sig själv. Njutningsfylld att läsa. Vacker.
  • Håkan Östlundh: En ny bekantskap, svensk deckare som sticker ut lite. Med en vanlig polis i huvudrollen, utspelas på Gotland, grymma mord. Intressanta karaktärer med djup. 
  • Antl Szerb, Legenden Pendragon: Det är väldigt svårt att beskriva denna roman, den vindlar sig åt alla möjlig håll på samma gång. Det är en deckarhistoria, en kärlekshistoria men även en skräckberättelse. Det är originellt, spännande och väldigt underhållande.
  • Colin Cotterill :  Alla böcker om Dr Siri är väl värda att läsa, det är en mysdeckare med oändligt mycket humor och platsen är Laos på 70talet. Mycket intressant val av plats som bidrar mycket till bokens värde. Och Dr siri som den högst ofrivillig nya och enda rättsläkaren i hela Laos bidrar ännu mer till stämningen så även hans två hjälpredor. En ny favorit
  • Giles Blunt: Ännu en ny bekantskap här i form av John Cardinal. Platsen är Kanada, intrigen är deckare och det är välskrivet och spännande. 
  • Curtis Sittenfield, Presidentens hustru: Även detta en ny bekantskap för mig och en klar favorit. Jag ska skriva en recension på denna bok snart. Jag måste bara samla intrycken lite till bara *ler*
  • Hjorth och Rosenfeldt, Det fördolda: En ny svensk deckarduo som lite oväntat faktiskt höll en väldigt bra kvalitet hela boken igenom. Mycket spännande och väldigt intressant, karaktärerna kändes inte sterotypa utan nya och  fräscha. Ser framemot del två.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar