tisdag 7 december 2010

Clayton Rawson, Mord i hög hatt

Denna bok hittade jag längst in i bokhyllans mörker, en sliten pocketutgåva ifrån slutet på 60-talet. Med en baksidestext som lockade med magi och trolleri, satanism och häxeri så var jag tvungen att prova. När jag sedan får mig till livs inte bara en låsta-rummet gåta utan två, jag får en humoristisk trollkarl/illusionist vid namn Merlini, en butter kommissarie vid namn Gavigan och en journalist vid namn Harte som osökt för tankarna till den välbekante Watson ( författaren är även trevlig nog att slänga in hintar om Doyle, Holmes och Watson med ämna mellanrum) då är jag mer än nog nöjd. Historien är även fylld av trollkarlar, illusionister, medium och buktalare som hela tiden ser till att krångla till det för våra tre mordutredare. Inte en droppe blod så långt ögat kan nå, inte några våldsamma inslag utan bara gemytligt och väldigt angenämt. Rawson var själv illusionist  så han vet vad han talar om, just denna bok utkom här i Sverige för första gången 1940. Det finns vad jag kan utröna bara två böcker till av honom utgivna på svenska, vilket är väldigt synd. Men hela hans utgivning är inte heller så mycket större.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar